Optimaliseer het retourproces.

Jouw klant doet een bestelling, maar is ontevreden. Helaas komt het gemiddeld bij 25% van de orders voor dat deze wordt geretourneerd. Voor mode kan dit soms zelfs oplopen tot meer dan 50%. Het is absolute noodzaak om niet alleen de retouren, maar ook de kosten hiervoor terug te dringen. Hier helpen wij bij.

Retourproces.

Klantbeleving en gemak zijn essentieel voor de customer journey. Jouw klant kiest specifiek voor je product, maar neemt daarbij ook het retourproces in overweging. Het gemak van een retourlabel in de doos, afgeven bij een PostNL punt en aanmelden via een online link zorgen voor meer orders en grotere klanttevredenheid. Is dit proces lastig, langdradig, of kostbaar, kan het gebeuren dat de order niet eens wordt geplaatst!

Onze services

Neem contact op

Op zoek naar logistieke oplossingen? Neem direct contact op!

 

 

Neem contact op

Centrale voorraad

Met een zorgeloos en optimaal retourproces voeg je retourgoederen sneller bij de centrale voorraad, waardoor ze direct weer de markt op kunnen. Versnellen kan bijvoorbeeld door verpakkingen te gebruiken die retourbestendig zijn, of door retouren decentraal te beoordelen. Is een Franse retour al in Frankrijk afgekeurd, hoeft deze niet meer terug naar het centrale magazijn. Dat bespaart geld.

Retourkoppelingen

Het handmatig afhandelen van retouren is de grootste kostenpost. Gelukkig kun je dit zo automatiseren. Er zijn wel een aantal zaken om rekening mee te houden, zoals de koppeling met het ERP systeem, geautomatiseerde retoursoftware (zoals Returnless of 12Return) en de eisen van het verkoopkanaal. Een verzonden order op een mode marketplace moet namelijk vaak vergezeld worden met een fysiek retourlabel en een digitale retour track-and-trace. Verwerk dit ook in het WMS en houd hier rekening mee bij de keuze voor de koeriersdienst.

Kostenreductie

Gemak voor de klant is belangrijk, maar het drukken van de retourkosten is in de huidige markt de hoogste prioriteit. Een vast stramien in het verwerken van de wekelijkse retouren is hier een essentieel onderdeel van. Wij helpen met het inrichten van de processen voor het beoordelen, opvoeren of afschrijven van de geretourneerde producten. Zo snel en efficient mogelijk natuurlijk.