Besparen door minder verspilling.

Tegenwoordig is alles duur. Personeel, grondstoffen, verpakkingsmateriaal. Tel daar een verhoogde productie, wereldwijde crisis en leverproblematiek bij op en er blijft weinig te raden over: Het was nog nooit zo duur om producten naar de consument te krijgen. Verspilling verminderen is daardoor relevanter dan ooit.

Hoe vind ik de de verspilling?

“Hoe vind ik die verspilling?” Het is een vraag die we regelmatig horen. Iemand die zo dicht bij de processen staat, krijgt vaak een blinde vlek voor de verspilling. De impact daarvan kun je op grote schaal niet goed doormeten, maar onderdeel voor onderdeel wel. De grootste kostenbesparing die je kunt maken is bijvoorbeeld op het zorgen voor de juiste verpakking, voldoen aan duurzaamheidsdoelen, optimaliseren van processen en verbeteren van routes in de supply chain. Logistiek & Advies helpt daarbij.

Onze services

Neem contact op

Ontdek hoe we jou kunnen helpen. Neem contact met ons op!

 

 

Neem contact op

Stilstaan kost geld 

Het is vrij gemakkelijk om te zien wanneer een werknemer stil staat. Maar is het inzichtelijk wanneer het proces stopt? De grootste bottleneck is het wachten op spullen, vervoerders, mensen, of bijvoorbeeld werkmiddelen. Soms betekent dit dat iemand uit het warehouse wacht, soms betekent dit dat jouw klant zijn product niet op tijd krijgt. Het begint bij weten welke impact al deze elementen hebben op je proces. Pas daarna bepaal je het effect op de output en efficiency van je warehouse. Wij helpen om de juiste KPIs te bepalen en te weten hoe dit presteert ten opzichte van de markt.

Verspilling in jouw magazijn

Verspilling bevindt zich vaak in de supply chain. Dit kunnen we opslitsen in interne en externe routes. 

De eerste variant is voornamelijk in het magazijn. Uiteraard is de magazijninrichting een kritiek onderdeel hiervan. Een product op een strategische plek beweegt niet vaker dan nodig, maar zorgt ook dat het personeel niet meer dan nodig beweegt. We houden rekening met hardlopers, derving, soft bundels en vakspecifieke variabelen. Dit alles om de transport zo kort mogelijk te houden.

Snel van A naar B

De externe routes omhelsen de gehele supply chain. Dit start bij de leveranciers. Zijn zij accuraat in hun levering, wat zijn hun kosten en doorlooptijden? Vaak is inzicht krijgen in leveranciers al een crime op zich. Daarnaast moet je de uitvoer van het distributiecentrum naar een (extern) magazijn en de klant onder de loep nemen. Gebruik je bijvoorbeeld een 3PL of stuur je geregeld voorraad naar Bol.com of Coolblue? Wij hebben de tools ontwikkeld waarmee je direct inzicht hebt in supply chain verspilling.

Verspilling in jouw voorraad

Voorraad staat gelijk aan kosten. Soms is het noodzakelijk deze te maken (wie wil er leven in een wereld vol dropshippers?), maar dit betekent ook dat de grootste kansen schuilen in voorraadbeheer. Hoe bepaal je bijvoorbeeld de voorraad allocatie voor verschillende kanalen? De keuze om voorraad centraal of juist decentraal te houden is een complexe rekensom. De voorraadanalyses liggen hieraan ten grondslag. Er is een aantal elementen waar we rekening mee houden. Bijvoorbeeld welke klant het snelst moet worden beleverd, de afweging tussen B2B of online voorraad, en waar de hardlopers nu liggen. De slowmovers zijn de grote kostenpost. Tel het maar eens bij elkaar op: Ook de slowmovers kosten Rente, Ruimte en Risico. Een goed beheerde voorraad is dus essentieel. Logistiek & Advies helpt om de voorraadbetrouwbaarheid en de servicegraad te verhogen. Wij gebruiken hiervoor bewezen effectieve methodes, maar adviseren ook op het technische landschap dat hiervoor nodig is. Dit levert niet alleen meer omzet op, maar vermindert ook direct verspilling in jouw voorraad.